close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
مبانی نظری منزلت اکثریت در قرآن، شهرت، اکثریت در زمامداری اسلام

میهن پاورپوینت

مبانی نظری منزلت اکثریت در قرآن، شهرت، اکثریت در زمامداری اسلام، اکثریت از نظر امامان شیعه   توضیحات: 61صفحه فارسی (word) با منابع کامل   دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی خلاصه ای…

مبانی نظری منزلت اکثریت در قرآن، شهرت، اکثریت در زمامداری اسلام

مبانی نظری منزلت اکثریت در قرآن، شهرت، اکثریت در زمامداری اسلام، اکثریت از نظر امامان شیعه


 

توضیحات: 61صفحه فارسی (word) با منابع کامل

 

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

- مقدمه

جوامع بشری همواره بر پایه آگاهی پیشرفت های قابل قبولی به خود داشته اند. و بر همین اساس است كه اكثریت رهبرى شده بر اساس منطق و فكر صحیح، مى‏تواند مشكلات جامعه را در حد امكان بشرى حل كند و اكثریت غیر رشید و رهبرى نشده موجب انحطاط و سقوط جامعه به سوى منجلاب مى‏شود. قرآن نیز با اتكا بر همین قاعده مسلم و عقلایى، براى اكثریت منطقى و عقلانى ارزش قایل است.

به عبارت دیگر، از منظر قرآن اگر جامعه ی اسلامى در چارچوب اسلام و بر مبناى اصول استدلالى و منطقى وارد جریان امور و نظردهى‏ها و نظرخواهى‏ها بشود و اختلاف در راه یابى به حقایق و عدالت یا تشخیص قانون درست از نادرست به وجود آید، اكثریت بر اقلیت ترجیح دارد. زیرا اكثریت در این صورت نزدیك‏ترین راه به حقایق است و عقل و شرع نیز آن را امضا مى‏كند.

...............

 

- قرآن و رأی اکثریت

اکثریت به دفعات در قرآن؛ کتاب آسمانی مسلمانان آورده شده است، که در این میان حدود هشتاد مرتبه در آن از اكثریت مذمت شده ‌است. خداوند در یكی از آیات می‌فرماید: «وَ اِنْ تُطِعْ اَكثَرَ مَنْ فِی الأَرضِ یُضِلُّوكَ عَنْ سبیلِ اللهِ اِنْ یَتَّبِعُونَ اِلّا الظَّنَ وَ اِنْ هُم الّا یَخرُصُون؛ و اگر از بیش تر افراد روی زمین اطاعت كنی، تو را از راه خداوند منحرف و گمراه می‌كنند، زیرا آنان جز از گمان پیروی نمی‌كنند و آنان، جزء به حدس و گمان نمی‌پردازند». (انعام/ 116)

................

- اکثریت و ملاک حقیقت در قرآن

«اکثریت» علاوه بر آنکه معیار تشخیص حقیقت نیست، نمی‌تواند دلیل قاطع یا ارجح بر درستی باشد. به عبارت دیگر واقع ‌نمایی و کاشفیت اکثریت، مورد خدشه است. از این ‌رو اسلام هیچ گاه کمیت افراد را میزان حق و باطل قرار نداده است. چه بسا رأی یک نفر از رأی اکثریت یا همه ی مردم صحیح‌تر و منطقی‌تر باشد. در قرآن کریم آیات متعددی در نکوهش اکثریت آمده است:

...............

- رأى اكثریت؛ تجسم اراده الهى

در زمامداری اسلامی و حکومت شیعی انسان ها به دنبال رشد عقلانى و پیشرفت هاى فرهنگى، ایدئولوژى و قانون الهى و حاكمیت خدا بر انسان را به عنوان عالی ترین و بهترین شیوه ی زندگى خواهند پذیرفت و به جاى تن دادن به قانون و حاكمیت بشرى و اطاعت و بردگى در برابر انسان ها، پرستش و اطاعت خدا را خواهند گزید. در این طرح اقلیت و اكثریت به آن معنى كه خواست اكثریت، حاكم بر اراده ی اقلیت باشد، وجود ندارد.

    زیرا خواست خدا نسبت به اكثریت(عام) و اقلیت، یكسان است و اكثریت در برابر این خواست، متعهد است و حق جایى را به نفع خویش قایل نیست. در حقیقت در چنین نظامى، همه فرمانبردار و فرمانروا، و حاكمى جز خدا وجود ندارد.( زنجانى، 1421 ه‍ ق، چ4، ص 87).

.................

- اکثریت مذموم از نظر قرآن کریم

.............

- اجماع یا رأی اکثریت

..........

- آیات اکثریت در قرآن کریم:

...........

الف) اکثریت از نظر مقدار:

...........

ب) اکثریت از نظر تعداد:

............

- تحلیل و بررسی آیات اکثریت در کتب اسلامی (شیعی):

................

- حق و اکثریت:

...............

- قلمرو اکثریت:

...................

- اسلام شیعی و اكثریت

نظر اسلام درباره ی اكثریّت را باید در دو مرحله جستجو كرد.

1- در مورد نظرخواهى و مصلحت‌اندیشى.

2- در مورد منافع و مصالح عمومى.

مرحله اوّل: نظرخواهى و مصلحت‌اندیشى‌

«اسلام» براى اكثریّت از آن جهت كه اكثریّت است و دیگر هیچ، هرگز ارزشى قایل نیست، بلكه اكثریّت هاى نادان و بى‌تقوا و بى‌اندیشه و غیر مسئول را در قرآن كریم مورد مذمّت قرار داده و خطاب به رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرموده است: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوكَ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلّا یَخْرُصُونَ: اگر از اكثریت مردم روى زمین پیروى كنى، تو را از راه خدا گمراه خواهند كرد، (زیرا) آنان پیروى نمى‌كنند مگر از گمان (بى‌اساسى) و (اندیشه‌اى) جز حدس و تخمین در كار ندارند».(انعام/ 116)

............

- شهرت و اقسام آن

شهرت در متون اسلامی همان اکثریت است با کمی تفوت در مبنا و شرایط. علاوه بر این ها نیز مى‌بینیم كه روش فقها در شناخت احكام فقهى اسلام براى تشخیص واقعیات در بسیارى از موارد این است كه حقّ تقدم را به «شهرت فتوایى و یا شهرت روایى» مى‌دهند و این همان معناى «اكثریت» است. این تفاوت بین اکثریت و شهرت در ادامه بیان و بررسی خواهند شد. اما برای تشریح این بحث به بیان و تعریف اقسام شهرت نیاز است که ابتدا به بررسی آن می پردازیم.

...............

- تفاوت شهرت و اكثریت

البته باید توجه كرد: شهرت فتوایى، یا حدیث از نظر روایى یا عملى، با اكثریت مورد نظر در دموكراسى داراى این تفاوت است كه اكثریت دموكراتیک تا نصف به علاوه یک توسعه دارد، ولى شهرت در اصطلاح فقهى در مرحله‌اى بالاتر قرار دارد، بگونه‌اى كه باید اماره ی واقع به شمار آید و قول اقلیت، به عنوان قول نادر و حدیث، به عنوان شاذ و نادر در مقابل مشهور قرار گیرد، ولى به هر حال مسأله ی اكثریت مطرح است.(خلخالی، همان، ص48)

................

- اكثریت مورد نظر اسلام

به هر حال، اسلام براى اكثریت مكتبى و اسلامى ارزش قایل است؛ یعنى اگر جامعه ی اسلامى در چهارچوب اسلام و بر مبناى اصول و احكام اسلام وارد جریان امور و نظردهى‌ها و نظر خواهى‌ها بشود و اختلاف در راه‌یابى به حقایق و حق و عدالت و یا تشخیص قانون درست از نادرست به وجود آید، اكثریت را بر اقلیت ترجیح مى‌دهد؛ زیرا اكثریت در این صورت، نزدیک ترین راه به واقعیات است و عقل و شرع آن را امضا مى‌كند.

    بنابراین ابتدا باید جامعه را با اصول اخلاقى و فضایل انسانى و آگاهى، تقوا و احساس مسئولیت، آشنا ساخت و سپس از او نظرخواهى كرد؛ زیرا در این حال، گفتارها و اظهار نظرها بر پایه ی حق و عدالت استوار خواهد بود، نه خودخواهى و سودجویى. و همگان در جستجوى حقوق و مصلحت واقعى كشور و ملّت مسلمان قرار مى‌گیرند و به سخن یكدیگر گوش فرا مى‌دهند و همدیگر را درک نموده و قول احسن و سخن بهتر را خواهند پذیرفت. چنان كه قرآن كریم مى‌فرماید:« الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ : آنان (مؤمنان) كسانى هستند كه به سخن گوش فرا مى‌دهند و بهترین آن را (انتخاب) و پیروى مى‌كنند».(زمر/18)

............

- دلایل اعتبار رأی اکثریت:

1- دلایل عقلی:

دلیل اول: حکم عقل:

هنگامی که افراد صاحب نظر در مسئله ای اختلاف داشته باشند با توجه به یکی بودن نظر، مطابق واقع در نظر................

...................

2- دلایل نقلی و روایی

گرچه در روایات امری مبنی بر لزوم اخذ به نظر اکثریت وارد نشده است اما از بعضی روایات و اخبار علاجیه و هم چنین از سیره ی منقوله ی نبی اکرم (ص) می توان به مطلوبیت و یا لزوم اقدام بر اساس اکثریت استیناس و تأیید یافت.

................

- دلیل ترجیح حق اكثریت بر حق اقلیت

اگر در مسأله‌اى اقلیت و اكثریت دو رأى مختلف دارند، و از تمام جهات، وِزان شان و استحكام شان و متانت شان بالسَّویه است، و انتخاب یكى از دو طرف براى ما مشكل است، در این صورت گروه اكثریت با وجود تساوى در همه ی جهات، اماریّتش به واقع بیش تر خواهد بود.  و اما اشكال این است كه به چه دلیل حق و انتخاب اكثریت مقدم بر حق و انتخاب اقلیت است و اقلیت باید تابع اكثریت باشد؟

..................

- آسیب‏شناسى اكثریت گرایى‏

..................

1.  خطر اعتماد بر گمان‏هاى بى اساس

..............

2.  خطر آلودگى به شرك‏

.............

3. خطر بى توجهى به خدا

...............

4. خطر ایمان نیاوردن به امور غیبى

.............

...............

...............

8. خطر عبرت نگرفتن از آیات الهى‏

..................

- اکثریت در زمامداری اسلام

...............

- مبانی و حجیت اکثریت در حکومت پیامبر (ص)

...............

- نقش اکثریت در زمامداری امامان معصوم(ع)

................

- اکثریت از دیدگاه فقیهان و علمای شیعه

...............

 

فهرست منابع

  1. قرآن
  2. نهج البلاغه
  3. ابن هشام، 1383ه.ش، السیره النبویه، ج2، نجف- البراق، چاپ اول.
  4. آصفی، م، 1995م، ولایه الامر، ج1، قم – مرکز الاسلامی للبحوث و التعلیم الاسلامی، چاپ پنجم.
  5. ابو الحسین زکریا، ا، 1404 ه.ق، معجم مقائیس اللغه‌، ج5، قم- انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، چاپ اول.
  6. ابن خلدون، 1988م،  مقدمه تاریخ، ج1، بیروت – دارالفکر، چاپ دوم.
  7. انوری، ح، 1378ه.ش، فرهنگ بزرگ سخن، ج 1، تهران -  انتشارات سخن، چاپ سوم.
  8. تهرانی، م، 1421ه.ق، ولایت فقیه در حکومت اسلامی، ج2/ج3، مشهد – انتشارات علامه طباطبایی، چاپ دوم.

..............

................

قیمت فایل فقط 27,000 تومان

خرید


مراحل خرید:


1- پیش از خرید محصول توضیحات آن را به دقت مطالعه کنید زیرا محتوای فایل شامل تمام آن چیزی است که در توضیحات نوشته شده (نه کمتر و نه بیشتر)

2- پس از انتخاب فایل مورد نظر خود روی دکمه "دانلود" کلیک کنید
3- در مرحله بعد و در قسمت "تکمیل فرم خرید" مشخصات خواسته شده را به دقت وارد کنید و سپس روی دکمه "پرداخت و دانلود فایل" کلیک کنید.

(ایمیل را بدون www وارد کنید. نمونه صحیح ایمیل: gsmyha@gmail.com)
3- در این مرحله به صفحه پرداخت وارد شده و با تمام کارت های عضو شتاب می توانید هزینه را واریز نمایید
4- پس از پرداخت موفق مجددا به سایت برگردانده می شوید و لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود و علاوه بر آن یک نسخه از فایل به ایمیل شما هم ارسال می گردد تا با خیال راحت فایل خود را دانلود کنید.

(در صورتی که ایمیل فایل ناب به صندوق ورودی شما نرسیده ، باید پوشه اسپم را در ایمیل خود باز کنید و آنرا به صندوق ورودی انتقال دهید تا لینک دانلود فعال شود)


چند نکته مهم:

* پس از خرید فایل تا سه روز فرصت دارید تا فایل را بررسی کنید و در صورتی که فایل مطابق با توضیحات ارائه شده نبود از طریق بخش "تماس با ما" جزییات خرید را برای ما ارسال کنید تا پس از بررسی ، هزینه پرداختی شما را به حسابتان واریز کنیم.


* برای خرید محصولاتی که کمتر از 5000 تومان قیمت دارند نمی توانید از کارت بانک ملی استفاده کنید چون بانک ملی این اجازه را به دارندگان کارت بانک ملی نداده و به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای خریدهای کمتر از 5000 تومان از کارت سایر بانکها استفاده نمایید.


* اگر صفحه لینک دانلود ظاهر نشود علت آن گزارش تخلف فایل و غیر فعال شدن فایل از طرف سایت می باشد. در این شرایط از طریق بخش "تماس با ما" جزییات خرید را برای ما ارسال کنید تا پس از بررسی ، هزینه پرداختی شما را به حسابتان واریز کنیم.

1 در هنگام خرید فایل به هیچ وجه از وی پی ان استفاده نکنید زیرا به احتمال زیاد خرید شما موفق نخواهد بود.


* در هنگام خرید از مرورگرهای فایرفاکس و کروم استفاده کنید و به هیچ وجه از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده نکنید چون با توجه به آپدیت نشدن این مرورگر در چند سال اخیر ، در فرایند خرید و دانلود فایل اختلال بوجود خواهد آمد.

2 دانلود مرورگر گوگل کروم (نسخه 32 بیتی)

2 دانلود مرورگر گوگل کروم (نسخه 64 بیتی)

3 دانلود مرورگر فایرفاکس (نسخه 32 بیتی)

3 دانلود مرورگر فایرفاکس (نسخه 64 بیتی)


* برای حفظ کیفیت و همچنین دانلود آسانتر ، تمامی فایل ها فشرده شده و با فرمت rar یا zip آپلود شده اند. برای باز کردن فایل باید حتما نرم افزار win rar بر روی سیستم شما نصب شده باشد.

4 دانلود نرم افزار win rar (نسخه 32 بیتی)

4 دانلود نرم افزار win rar (نسخه 64 بیتی)


* در صورتی که از گوگل بصورت مستقیم به بخش دانلود وارد شده اید ، می توانید روی نام فایل کلیک کنید تا توضیحات فایل برای شما نمایش داده شود.

* برای سهولت دانلود فایل ها توسط شما عزیزان پیشنهاد می کنیم که از نرم افزار اینترنت دانلود منیجر استفاده کنید.

5 دانلود نرم افزار اینترنت دانلود منیجر

با آرزوی خریدی مطمئن برای شما

پاورپوینت های مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
محل تبلیغات شما
درباره ما
مرجع تخصصی دانلود پاورپوینت و پروژه
آرشیو
آمار سایت
  • کل پاورپوینت ها: 1760
  • کل نظرات : 3